priloha

Mýty a fakty o potravinách (prílohy a light výrobky) 3. časť

Prílohy

Mnohí už zistili, že pokiaľ prestanú jest prílohy, hmotnosť ide pekne dole. Tento proces ale netrvá večne. Vo chvíli, keď opäť do jedálničku prílohy zaradíme, nastáva „jojo“ efekt a telo si ich začne veľmi rýchlo ukladať. Aj počas redukčných diét je potrebné zaraďovať sacharidy (najmä ak váš metabolický typ je sacharidový), ktoré tvoria jednu z troch dôležitých živín pre náš organizmus. Najlepšou formou sú práve komplexné sacharidy, ktoré uvoľňujú energiu pomaly, a nespôsobujú výrazné zmeny hladín krvného cukru. Medzi ne patrí pšeno, pohánka, amarant, celozrnná ryža, quinoa, celozrnné cestoviny, varené zemiaky v šupke a iné. Samozrejme v rozumnej miere. Glykemický index ešte výraznejšie znížime, ak k prílohám pridáme zdravé tuky (olivový olej, semienka, kokosový tuk…) a zjeme ich vlažné, nie horúce. Úplne opačná je konzumácia jednoduchých cukrov (sladkosti), ktorá vedie k veľmi rýchlemu priberaniu. Namiesto klasického cukru zvoľte ich náhrady ako sú: brezový cukor, stévia či erythritol.

 

Light výrobky

Ich konzumácia nie je vôbec vhodná. Jednak telo potrebuje určité množstvo tukov aby správne fungovalo (napríklad aby tvorilo hormóny – ktoré nám tuky pomáhajú odbúravať) a na druhej strane pokiaľ tuk v potravine chýba, býva nahradený inou látkou, zvyčajne nie príliš zdravou (škroby, cukry, aditíva…). Najčastejšie to bývajú škroby či umelé sladidlá, ktoré vedú k prekysleniu organizmu a následne k vzniku väčšiny civilizačných ochorení. Ďalšou výhodou správnych tukov je ich výborná sýtiaca schopnosť. Stačí zjesť menšie množstvo plnotučnej potraviny (jogut) a mozog dostane signál, že telo je sýte. U nízkotučných výrobkov sa toto nedeje a napriek tomu, že zjeme 3 jogurty s 0% tuku, sme stále hladný (najčastejšie mlsný) a hľadáme čo ešte by sme zbodli. Čo sa týka mliečnych výrobkov tak najlepšie je konzumovať polotučné až plnotučné nesladené výrobky (ideálne nepasterizované, z malých fariem). Čo sa týka nápojov, ak nechceme prijímať cukor, ideálne je zvoliť nápoje sladené stéviou alebo erythritolom (prírodný cukor, ktorý takmer nemá energetickú hodnotu). Pozor však na reklamné ťahy: „Sladené stéviou“ – vždy treba čítať celé zloženie výrobkov, pretože väčšina výrobcov, ktorý uvádzajú že výrobok je sladený stéviou tam pridáva aj tak aj umelé sladidlá (napríklad kofola zo stéviou obsahuje aj ASPARTAM aj ACESULFAM K). Z toho vylýva, že kúpiť light kofolu je to isté ako kúpiť kofolu so stéviou.

koka-kola-coca-cola-napitok

Neverte na zázračné potraviny, ktoré budú spaľovať tuky za Vás. Spoľahnite sa na správne zostavený jedálniček a zvýšte množstvo svalovej hmoty správnym cvičením – pretože čím viac svalov, tým viac kalórii bude vaše telo spaľovať. Neváhajte sa poradiť s odborníkom na výživu a  výsledky na seba nenechajú dlho čakať.

Posted in Články.