716827-1280x800

Prečo sa bez vody chudne ťažšie

Všade počúvame, aké je dôležité dodržiavať správny pitný režim. Čo sa vlastne deje s telom ktoré je dehydrované? Prečo sa vtedy chudne ťažšie? Čo všetko má na starosti voda?

 

Funkcie

Voda plní v našom tele mnoho dôležitých funkcii. Rozpúšťa množstvo pre život nevyhnutných látok, čím umožňuje vstrebávať živiny, ióny i vo vode rozpustné vitamíny. Je súčasťou slín, tráviacich štiav. Umožňuje vylučovanie splodín a škodlivých látok von z tela, ktoré pri chudnutí vznikajú a uvoľňujú sa v nadmernom množstve. To všetko sú nevyhnutné procesy, ktoré bez vody nefungujú. Keď je vody v tele menej ako by malo byť, procesy sú spomalené a tým pádom aj odbúravanie tukov nefunguje tak, ako by malo.

 

Chuť do jedla

Ďalšou výhodou vody je, že potláča chuť do jedla. Často sa stáva, že hlad je len zamaskovaný smäď. Mnohé štúdie dokázali, že smädný ľudia zjedia oveľa viac jedla a preferujú kalorickejšie potraviny v porovnaní s ľuďmi so správnym pitným režimom.

 

Spaľovanie

Treba si uvedomiť, že proces spaľovania tuku vyžaduje na svoj správny chod vodu. Predstavte si ju ako palivo. Pokiaľ telu chýba voda, nie je dostatok prostriedkov na spaľovanie tuku a celý proces je opäť spomalený.

 

Kľúčová je pečeň

Nedostatok vody spôsobuje, že obličky nefungujú správne a musia sa obrátiť na pečeň, aby im pomohla. Pečeň je však kľúčovým orgánom na chudnutie. Pretože je pečeň viac vyťažená, tak tuk omnoho pomalšie odbúrava a viac tuku ukladá. Avšak nedostatok vody je len jedna príčina ktorá našu pečeň oslabuje. Pečeni ubližujeme aj liekmi, alkoholom, plesňami, vírusmi či toxínmi.

 

Spolupráca s vlákninou

Ak prijímame dostatok vlákniny, čo by sme pri chudnutí mali, a pritom nepijeme dostatok vody, tak sa z vlákniny stáva nie pomocník ale problém. Vláknina plní svoju úlohu len vtedy, keď má dostatok vody. Ak máme vody menej, dochádza k zápche, spomalenému vyprázdňovaniu a hromadeniu toxických látok v tele – a zasa sa dostávame k pečeni- keďže pri zápche vzniká množstvo odpadových látok a na starosť ich dostane opäť naša pečeň.

 

Zadržiavanie vody

Pri nedostatku vody má telo tendenciu vodu zadržiavať – chráni si ju – o to väčšiu hmotnosť má potom človek, keď sa postaví na váhu. Pozor však aj na veľké množstvá vody – nepite viac ako je potrebné – ak budete piť príliš, tak močom budete vylučovať aj telu prospešné látky ako sú hormóny, minerály, vitamíny.

 

Aké množstvo je správne?

Na vypočítanie optimálneho množstva vody existuje jednoduchý prepočet. V lete vynásobíte Vašu hmotnosť v kg koeficientom 40 a dostanete približné množstvo vody, ktoré máte vypiť za deň (ak v daný deň športujete, pridáte si ešte dva poháre navyše). Príklad: Žena váži 50 kg. 50×40= 2000 ml. V zime je koeficient 30-35. Pozor, tento koeficient platí len na ľudí s optimálnou hmotnosťou. Ak máte nadváhu, tak si za každých 10 kg navyše pridáte 250 ml k množstvu vody, ktoré vyrátate z Vašej optimálnej hmotnosti. Príklad: Žena váži 60 kg. Jej optimálna hmotnosť je 50 kg, má teda 10 kg nadváhy. Vypočítame množstvo vody pre jej optimálnu hmotnosť: 50x 40 (resp. 30-35 v zime) a prirátame 250 ml za 10 kg nadváhy. Čiže žena má v lete denne vypiť 2250 ml.

 

Treba si však uvedomiť, že voda nie je žiaden zázračný spaľovač, je však významným a nevyhnutným pomocníkom pri chudnutí pre jej nezastupiteľné funkcie v našom tele.

Posted in Články.