Prečo je BMI nezmyselné číslo? O tom, že aj navonok chudý človek môže byť v skutočnosti obézny.

Patríte k ľuďom, ktorí sú na pohľad štíhly (najmä keď sú oblečení), no akonáhle sa vyzlečú tak nohavičky sú zarezané, podprsenka je zarezaná a odvšadiaľ trčia “faldíky”? Ste štíhla no zároveň “mäkká” a nemôžete si dovoliť obtiahnuté rifle lebo po ich zapnutí vám vylezie nad riflami vrstva tuku? Toto sú znaky štíhlej obezity. Čiže, o stíhlej obezite hovoríme vtedy, ak je vaša hmotnosť podľa tabuliek (napríklad BMI) normálna, no percento tuku je vyššie a množstvo svalov nižšie ako je normálne.

Viete o tom, že v prípade štíhlej obezity budete lepšie vyzerať pri vyššej hmotnosti?

Pozrime sa na obrázok. Žena vľavo, keď je oblečená vyzerá uplne normálne. No po vyzlečení vidíme, že nemá žiadne svaly a že len tuk a koža. A pekné to teda vôbec nie je. Naopak, žena vpravo má pri rovnakej výške o 8 kíl viac a teda vôbec jej tie kilá svalov neuškodili. 

Štíhla obezita

Zrkadlo a váha teda vedia rozprávať dva rozdielne príbehy. Vyzerať môžete v zrkadle v dobrom oblečení naozaj dobre, vaša hmotnosť ani index telesnej hmotnosti (BMI) sa nijako nevychyľujú z noriem, avšak pri presnejšom meraní podielu svalov a tukov (napríklad na InBody prístroji) zistíte, že ste rovnako nezdravý ako obézny človek a povie vám to aj zrkadlo, keď sa vyzlečiete. Ako je to možné? 

Tento jav už v roku 2008 popísala istá štúdia a nazvala ho trošku oxymoronisticky- štíhla obezita z anj. „skiny fat“. Podľa štúdie publikovanej v časopise Journal of American Medical Association ovplyvňuje až 25% ľudí s normálnou hmotnosťou. Ako zistiť, že sa týka aj Vás? A dá sa vôbec byť štíhly aj obézny zároveň?

Jednoduchá definícia tohto javu by znela asi takto- jedná sa o človeka s veľmi malým množstvom svalovej hmoty a navyše vyšším množstvom tuku, napriek tomu, že telesná hmotnosť je v normálnom rozmedzí.

Najhoršie na štíhlej obezite je to, že človek vyzerá úplne bežne a ani netuší, že je vystavený rovnakým zdravotných rizikám, ako ľudia s nadváhou či obezitou. Nakoľko sa cíti vo svojom tele normálne, vôbec mu nenapadne, že má zvýšené percento telesného a najmä viscerálneho tuku a tým pádom aj vysoký zápal v tele, ktorý časom môže viesť k mnohým kardiovaskulárnym problémom, či k diabetu.

Analýza tela InBody (zistite viac než len vaše BMI)

Jedným z najlepších spôsobov, ako zistiť, že ste „štíhli obézni“ je nechať analyzovať zloženie Vášho tela na kvalitnejšej váhe (ideálne InBody) a určiť percento telesného tuku a množstvo svalov. Ak tam uvidíte písmeno „C“ namiesto „D“, prvý predpoklad štíhlej obezity je potvrdený. Na grafe je pekne vidieť, že hmotnosť je normálna (okolo 100%), svaly sú už pod normu a naopak tuky sú zas nad normu. 

Analýza InBody prístrojom

Existuje však pár ďalších varovných znamení, ktoré Vám pomôžu zistiť či patríte do tejto „skinny fat“ skupiny ľudí. Ľudia patriaci do tejto skupiny majú okrem nízkeho podielu svalov a zvýšeného percenta telesného tuku aj:

  • vysokú hladinu LDL a TAG cholesterolov a nízku hladinu HDL cholesterolu
  • vysokú hladinu glykovaného hemoglobínu (čo je vlastne priemerná hladina cukru v krvi za 3 mesiace)
  • zvýšený krvný tlak

A preto, aj kvôli vyššie spomínanému, je teda úplne nezmyselné riadiť sa iba číslom na domácej váhe, či BMI-čkom vyrátaným doma na kalkulačke. Pretože číslo na váhe je presne to, čo je: iba číslo. A samotná váha nedokáže určiť či ste chudý/chudá alebo nie. Ak by ste schudli 5kg tukov, ale nabrali 5kg svalov, číslo na váhe by ostalo rovnaké, ale z rozdielu vo výzore by ste odpadli. BMI sa zameriava iba na hmotnosť a výšku a tým pádom je to úplne zastaraný údaj. Je dôležité si uvedomiť, že samotné BMI  nemeria zdravie ani fyziologický stav, ktorý by naznačoval prítomnosť/ neprítomnosť choroby. Mnoho ľudí s vysokým alebo nízkym BMI je zdravých a naopak, veľa ľudí s normálnym BMI je nezdravých. 

Existujú omnoho dôležitejšie čísla, ktoré je dobré sledovať.

  • obvod pásu
  • hladina cukru v krvi nalačno
  • krvný tlak
  • lipidový profil (cholesterol, triglyceridy…)
  • množstvo svalov
  • množstvo tuku
  • množstvo vnútorného tuku

Príčina štíhlej obezity

Prečo sa stávame štíhlymi obéznymi? Najčastejšou príčinou je životný štýl. Nezdravé diéty, žiaden tréning, priveľa kardia, sedavý spôsob života, prílišné obmedzenie kalórií, stres, vegánstvo (nedostatok bielkovín)…a sme doma.

A ako to vyriešiť?

Zázračný recept neexistuje, bojovať proti nej vieme iba dvoma zbraňami- správnou stravou a fyzickou aktivitou. Odporúčame napríklad skvelé fitko Fitnation! Preto by ste sa v prvom rade mali pozrieť na to, čo váš jedálniček obsahuje a v akom množstve. 

Svalom nevyhovuje nízkosacharidová a nízkotučná diéta, svaly naopak okrem dostatku bielkovín potrebujú aj dostatok vhodných sacharidov. Preto zaradenie kvalitných druhov bielkovín, od mäsa cez ryby, vajcia, po zaradenie komplexných sacharidov, od ryže cez kváskové pečivo a iné obilniny je proste MUST HAVE na zvýšenie svalovej hmoty a spevnenia postavy.

Čo sa tréningov týka – prevažovať by mal ten silový. Nedá sa ignorovať skutočnosť, že ak plánujete zvýšiť svaly, tak cvičenie s vyššími váhami (áno aj pre vás žienky) musí byť pravidelnou záležitosťou. A vôbec sa nemusíte obávať – najmä vy žienky- že skončíte ako Hulk, jednoducho na to nemáme genetickú výbavu ani také hladiny testosterónu. 

A čo kardio?

Pozor, že zbytočne nadmerné množstvo kardia naopak štíhlu obezitu spôsobuje. Niekedy je menej viac, a preto nebehajte 3 hodiny denne. Naozaj nespálite tuk, ale ešte viac spálite z toho minima svalov.

Ak ste práve vy ten/ tá, ktorý/á je stále chudý/á navonok, no obézny/a vo vnútri, tak veríme, že Vás tento článok motivoval a nakopol ku zmene. Ak ste štíhla, no obtiahnuté nohavice sa vám zarývajú do pásu a trčí vám nad riflami faldík, môže byť práve štíhla obezita vaša diagnóza. Minimálne je na mieste „otestovať sa“ a zistiť ako na tom Vaše telo je a či neohrozujete svoje budúce zdravie.

Otestujte sa na InBody prístroji za najlepšie ceny v Bratislave (komplexná diagnostika za 20 eur) a k diagnostike dostanete odborný výklad ZADARMO. 

Objednajte sa na InBody diagnostiku

Zmeňte život jedným klikom.

2020-05-31T21:17:22+02:00